×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
« فرهنگ عمومی » کلید پیروزی در یک جنگ نابرابر، تمام عیار و البته قابل تامل و قابل تفکر!

به گزارش پایگاه خبری اخبار مه‌ولات، به مناسبت ۱۴ آبان ماه و روز فرهنگ عمومی، مهدی محدثی مدیر مسئول پایگاه خبری اخبار مه‌ولات و فعال فرهنگی، هنری و رسانه‌ای شهرستان، در یادداشتی به اهمیت این موضوع می‌پردازد که این یادداشت در ادامه منتشر می‌شود.

 

 

به نام خدایی که به ما فرصت داد تا بی‌تفاوت نباشیم و به سهم خودمان با کمک داشته‌هایمان، حال خوب را در جامعه نشر دهیم.

 

اگر نیم‌نگاهی به تقویم بیاندازیم، متوجه خواهیم شد روز ۱۴ آبان ماه به نام « روز فرهنگ عمومی » نامگذاری شده است، ضمن تبریک این روز به جامعه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای مه‌ولات و سایر تلاشگران گمنام حوزه فرهنگ در استان خراسان و تمامی فرهنگ‌ دوستان ایران زمین، لازم می‌دانم « به رسم بی‌تفاوت نبودن » در یادداشتی کوتاه و البته خودمانی نکاتی را در این خصوص عرض کنم.

 

اگر برای معنی و تفسیر « فرهنگ » سری به لغت نامه دهخدا بزنیم، در می‌یابیم که در این واژه، دنیایی از اهمیت و توجه نهفته شده است و در اینجا به ذکر همین نکته کوتاه بسنده می‌کنیم که فرهنگ همچون کلیدی ارزشمندی است که درهای مهمی را باز می‌کند که در ادامه از این کلید و درها بیشتر خواهیم گفت.

 

نکته‌ای که به سادگی نمی‌شود از کنار آن عبور کرد، هم خانواده بودن واژه « عمومی » با کلمه فرهنگ است و این موضوع حاکی از آن است که این کلید درهای ارزشمندی را باز خواهد کرد، اما ابتدا مستلزم آن است که همه‌ی ما بی‌تفاوت نباشیم و قدر آن را بدانیم!

 

خب برگردیم به بحث اصلی‌مان، فرهنگ که خود یک قصه پر فراز و نشیب دارد! متولی حوزه فرهنگ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در شهرستان‌ها اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی عهده‌دار مسئولیت سنگین و بسیار ارزشمند « راهبری » فرهنگ است. اما از اینجا کمی قصه ما تبدیل به یک قصه پر غصه می‌شود چرا که به هزار و یک دلیل که در ادامه به یکی از مهم‌ترین آن اشاره خواهد شد، این ماجرا تبدیل به ماجرای سربازی می‌شود که با دست خالی به یک نبرد نابرابر می‌رود و از او توقع فتح الفتوح هم باید داشت!

 

همانطور که اشاره شد، یکی از مهم‌ترین دلایل این است که با توجه به اهمیت فرهنگ و با عنایت به اینکه در راستای تحقق موضوع در شهرستان‌ها « شورای فرهنگ عمومی » تشکیل می‌شود و تا جایی که اطلاع دارم، پس از جلسه شورای اداری شهرستان از باب اهمیت در جایگاه دوم جلسات قرار دارد، اما این موارد گویا فقط در روی کاغذ حاکی از اهمیت موضوع است و به دلایلی همچون مشکلات اعتبارات این حوزه با چالش‌های جدی مواجه است. اما همه‌ی این کمبودها و بی‌مهری‌ها باعث نمی‌شود جامعه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای که بازوی اصلی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، نسبت به این ماجرا بی‌تفاوت نباشند و راحت‌تر بگویم جامعه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای همان پیشتازان عمومی هستند تا فرهنگ عمومی را محقق کنند.

 

اگر به اول ماجرا، از باب تاکید و اهمیت موضوع برگردیم، گفتیم که فرهنگ مثل یک کلید است که درهای مهم و ارزشمندی را باز می‌کند. اگر بخواهیم به اختصار ابتدا روایتی کوتاه از آنچه که پشت‌ در منتظر ما هستند، بگوییم؛ بهتر است تعبیر ارزشمند مقام معظم رهبری را مرور کنیم که قطعا و مسلما چاره‌ساز خواهد بود.

 

همانطور که ایشان فرمودند « فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است » و اگر خاطرتان باشد در باب اهمیت فرهنگ از یک « نبرد » صحبت کردیم، نبردی که همانطور عنوان شد نابرابر است و تمام عیار که این موضوع خود جای تأمل و تفکر دارد و همین امر نیز در بیانات رهبری کاملا مشهود است و ایشان در همین باب می‌فرمایند که « واقع قضیّه این است که کارزار فرهنگی از کارزار نظامی اگر مهم‌تر نباشد و اگر خطرناک‌تر نباشد، کمتر نیست؛ این را بدانید؛ واقعاً یک میدان کارزار است اینجا» پس دریافتیم مهم‌ترین رهاورد این کلید ارزشمند، « پیروزی » است.

 

در پایان هم ذکر این نکته خالی از لطف نخواهد بود که این کلیدی که ما را در جنگ نابرابر تهاجمات فرهنگی، مشکلات اقتصادی و ناهنجاری‌های اجتماعی به پیروزی می‌رساند، برای رسیدن به هدف مقدس خود نیاز به ملزوماتی دارد که مهم‌ترین آن این است که نسبت به موضوع فرهنگ « بی‌تفاوت نباشیم » و همه خود را یک مسئول بدانیم و « از خودمان شروع کنیم! » به سهم خودمان در کوچک‌ترین کارهای روزمره خود پیوست نگاه فرهنگی به موضوع داشته باشیم و این را به خاطر بسپاریم که تمرین و تکرار تبدیل به عادت می‌شود و این عادت ارزشمند، خود مقدمه تبدیل به فرهنگ شدن است و در پایان همانطور که مقام رهبری در یکی از فرامین ده گانه خود در خصوص فرهنگ اشاره کردند که « در باب فرهنگ، سیاست کلی کشور باید عبارت باشد از حفظ و پرداخت و وابستگی شدید و کامل به فرهنگ ملی » لذا نیاز است که فرهنگ در جامعه اولویت اصلی قرار گیرد تا مهم‌ترین مشکلات جامعه که شاهد آن هستیم، حل شود و راه پیروزی با همکاری هموار خواهد شد و امیدواریم با همدلی طعم شیرین و لذت بخش پیروزی را در این جنگ نابرابر را بچشیم.

 

مهدی محدثی ( فعال فرهنگی، هنری و رسانه‌ای مه‌ولات )

 

بماند به یادگار _ ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۲

 

انتهای پیام//

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.