×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دومین جشنواره ملی پسته مه‌ولات برگزار شد

 

به  گزارش پایگاه خبری اخبار مه‌ولات، با حضور معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، رئیس سازمان بورس کالا و جمعی از فعالان حوزه کشاورزی از استان‌های مازندران، کرمان، فارس، خراسان‌ شمالی، خراسان‌ جنوبی، خراسان رضوی و همچنین جمعی از مسئولین، فرمانداران استان خراسان‌رضوی، مسئولین جهاد کشاورزی استان، نماینده مردم شهرستان‌های مه‌ولات، تربت‌حیدریه و زاوه در مجلس شورای اسلامی و همچنین با حضور باشکوه کشاورزان شهرستان مه‌ولات، دومین همایش ملی پسته مه‌ولات با عنوان « مراورید کویر » برگزار شد.

 

مهم‌ترین هدف برگزاری دومین جشنواره ملی پسته مه‌ولات، معرفی پسته با کیفیت مه‌ولات در سطح کشور است

 

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات در آیین دومین جشنواره ملی پسته مه‌ولات، با اشاره به اینکه شهرستان مه‌ولات با بیش از ۲۱ هزار هکتار سطح زیر کشت پسته و تولید ۲ هزار تن پسته، رتبه اول سطح زیر کشت و تولید پسته را در خراسان دارد، اظهار کرد: با عنایت به تاکید مقام معظم رهبری مبنی رشد تولید و توجه به ظرفیت‌های تولید داخلی و با هدف معرفی « پسته مه‌ولات » دومین جشنواره ملی پسته مه‌ولات با عنوان « مراورید کویر » و با شعار « پسته مه‌ولات، نگین سبز ایران » برگزار شد.

 

هادی ساربان با اشاره به اینکه در راستای افزایش آگاهی کشاورزان عزیز در حاشیه برگزاری این جشنواره، کارگاه‌های آموزشی برگزار شد، افزود: برگزاری نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی، مکانیزاسیون و ادوات کشاورزی و صنایع وابسته آن نیز از دیگر برنامه‌های جنبی دومین جشنواره ملی پسته مه‌ولات بود که در ۷۵ غرفه و با حضور جمعی از فعالان حوزه کشاورزی ۶ استان برگزار شد.

 

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات در پایان با تاکید بر اینکه حدود ۸ درصد پسته‌ کشور در مه‌ولات تولید می‌شود و پسته کاری مه‌ولات داری قدمتی بیش از ۲۷۰ ساله است و این موضوع حاکی از قدمت و اهمیت کشاورزی در این خطه است،‌خاطرنشان کرد: جشنواره ملی پسته مه‌ولات در راستای کمک به کشاورزان، تولید کنندگان و صنایع وابسته به آن برگزار شد و امیدواریم با همکاری کشاورزان عزیز و زحمتکش، با شناساندن استعدادها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری این منطقه، گام مناسبی در جهت ارتقای اقتصاد شهرستان برداریم.

 

کار کشاورزان به منزله جهاد است و تولید آنان یک حرکت دینی و ملی است

 

معاون سیاسی استانداری خراسان‌رضوی: کشاورزان نقش بسزایی در تولید و اقتصاد دارند و کار آنان به منزله جهاد است و تولیدی که آنان انجام می‌دهند یک حرکت دینی و ملی است.

 

وی در آیین دومین جشنواره ملی پسته مه ولات ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: پیش از دفاع مقدس ما کشوری بودیم که وارد کننده بود و در حال حاضر به برکت دفاع مقدس و با تلاش و همدلی امروز به خودکفایی رسیده‌ایم.

 

سید هادی طباطبایی با بیان اینکه سیاست دولت حمایت از تولید است، افزود: با تلاش کشاورزان، امروز در حوزه کشاورزی از جمله تولید گندم به خودکفایی رسیده‌ایم و باید ارزش این زحمات را بدانیم و آن را تبیین کنیم.

 

معاون سیاسی استانداری خراسان‌رضوی با تاکید بر اینکه پیشرفت‌هایی که شاهد آن هستیم، باید به مردم به ویژه نسل جوانان بیان شود، خاطرنشان کرد: کشاورزان نقش بسزایی در تولید و اقتصاد دارند و کار آنان به منزله جهاد است و تولیدی که انجام می‌دهند نیز یک حرکت دینی و ملی است.

 

خط اعتباری ویژه جهت جبران خسارت کشاورزان مه‌ولات اختصاص یابد

 

فرماندار مه‌ولات: راه‌اندازی شهرک کشاورزی و اختصاص خط اعتباری ویژه جهت جبران خسارت کشاورزان که بابت خاموشی‌ها چاه‌ها متضرر شده‌اند، از جمله مهم‌ترین مطالبات کشاورزان شهرستان مه‌ولات است.

 

فرماندار مه‌ولات در دومین جشنواره ملی پسته مه‌ولات با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این جشنواره معرفی پسته باکیفیت مه‌ولات در سطح کشور می‌باشد، افزود: یکی از مهم‌ترین مطالبات کشاورزان ما با توجه به اینکه، این شهرستان رتبه سطح اول تولید کشت پسته در استان را دارد، راه‌اندازی شهرک کشاورزی در شهرستان است.

 

مجتبی علی‌نژاد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کشاورزان به دلیل خاموشی چاه‌ها متضرر شده‌اند، درخواست ما از مسئولین وزارت، اختصاص خط اعتباری ویژه جهت جبران خسارت کشاورزان عزیز است.

 

 

از ورود زعفران به بورس راضی نیستیم!/ کار سازمان تعاون روستایی در خلاف جهت حمایت کشاورز است/ سرنخ مافیای زعفران در دستگاه‌های نظارتی یافت شده است

 

نماینده مردم مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی: در حوزه زعفران از دید بنده ورود زعفران به بورس اشتباه بود و از این اتفاق راضی نیستم و عملکرد سازمان تعاون روستایی در مسئله خرید زعفران در خلاف جهت جهت حمایت از کشاورزان و به نفع دلالان و مافیا است و در حوزه زعفران نیز سرنخ وجود مافیا در برخی از دستگاه‌های نظارتی یافت شده است.

 

نماینده مردم شهرستان‌های مه‌ولات، تربت‌حیدریه و زاوه در مجلس شورای اسلامی در آیین دومین جشنواره ملی پسته که با عنوان مراورید کویر برگزار شد، اظهار کرد: مشکل کشاورزی ما در حوزه اقتصاد کشاورزی است و هر جا اقتصاد کشاورزی درست شود، خود کشاورز می‌داند که چه اقدامی انجام دهد.

 

محسن زنگنه افزود: مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۰ ورود پیدا کرد و قیمت‌ها را اصلاح کرد و با این تصمیم عاقلانه شاهد خودکفایی در محصول گندم هستیم.

 

وی با بیان اینکه بعضی مواقع یک تصمیم اشتباه می‌تواند به ضرر کشاورز شود، ادامه داد: یکی از تصمیمات اشتباه از دیدگاه بنده، ورود زعفران به بورس بود و علیرغم پیگیری‌های که انجام دادیم که این اتفاق انجام نشود، موفق نشدیم چرا که پای مافیا در کار بود و کار سازمان تعاون روستایی در این خصوص نیز در خلاف جهت حمایت از کشاورز  و به نفع مافیا و دلالان است.

 

عضو هیات رئیسه و سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با اشاره به اینکه سرنخ مافیا نیز در برخی از دستگاه‌های نظارتی یافته شده است و از طریق قضایی شدیداً این موضوع را پیگیری می‌کنیم، متذکر شد: تصمیم غلط دولت در حوزه زعفران باعث آسیب به کشاورزان است و این موضوع جای بازنگری دارد.

 

زنگنه ادامه داد: امروز دو خبر خوش برای کشاورزان داریم، خبر خوب اول اینکه مقرر شد اگر می‌خواهیم محصولات را از کشاورزان بخریم به جای ارز ترجیحی از ارز مبادله‌ای استفاده شود.

 

وی افزود: خبر خوب دیگر اینکه ما در لایحه ۱۱ برنامه هفتم توسعه مصوب کردیم که کشاورزانی که در حوزه صادرات فعالیت می‌کنند، می‌توانند از ارز محصول کشاورزی برای واردات هر کالایی مجازی که بانک کشاورزی تایید می‌کند، استفاده کنند.

 

نماینده مردم مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در خصوص راه‌اندازی بارانداز صادرات محصول کشاورزی در صورتی که زمین لازم از سوی بخش خصوصی اختصاص یابد، با اختصاص تسهیلات به سهم خود پای کار هستیم.

 

 

سو‌تبلیغات آفت‌کش‌ها، چالش حوزه تولید

 

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور: بیشتر آفت‌کش‌هایی که در حوزه محصولات کشاورزی استفاده می‌شود، برای محصول پسته است و بخش عمده‌ آفت‌کش‌هایی که استفاده می‌شود، ناشی از تبلیغات سو شرکت‌های این حوزه است.

 

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در این مراسم با اشاره به اینکه اولین محصول کشاورزی که ایران را در سطح جهان معرفی می‌کند و اعتباری خاص به ایران بخشیده است، محصول پسته است، اظهار کرد: برای ایران تولید پسته بسیار حائز اهمیت است و باید این میراث فاخر حفظ شود و یکی از مواردی که در این مسیر باید مد نظر باشد، حفظ کیفیت و سلامت محصول است.

 

حسین رنجبر افزود: محصول پسته در کنار اینکه قدمت بسیاری دارد، دارای آفاتی است که منجر به خسارت به محصول می‌شود و ساده‌ترین راه مقابله با این آفات، آفت‌کش‌های شیمایی است.

 

وی ادامه داد: سوال مهمی باید به آن باید توجه کرد این است که آیا راهبرد استفاده از آفت‌کش‌های شیمایی، حفظ بازارهای جهانی را که مهم‌ترین اولویت است، به ارمغان می‌آورد که باید گفت قطعا پاسخ به این سوال منفی است.

 

رنجبر متذکر شد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های مربوط به حوزه تولید پسته، پسیل پسته است که برای حل آن از آفت‌کش‌های شیمایی استفاده می‌‌شود که البته عمده دلیل آن سو‌تبلیغات توسط شرکت‌های فعال در این حوزه است.

 

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با تاکید بر اینکه همکاران ما در وزارت جهاد کشاورزی اجازه سمپاشی بی‌رویه را نخواهند داد و این یکی مهم‌ترین برنامه‌های ما می‌باشد و از کشاورزان درخواست می‌کنیم که به دستور‌العمل‌های جهاد کشاورزی بیشتر توجه کرده و از سم‌پاشی‌های غیرتخصصی خودداری کنند، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های در پیش رو سازمان حفظ نباتات کشور توسعه کنترل بیولوژیک آفات پسته است که این مهم با همکاری مسئولین جهاد کشاورزی استان کرمان و خراسان‌رضوی و همراهی کشاورزان عزیز و زحمتکش محقق خواهد شد.

 

سهم یک میلیارد دلاری پسته از سبد صادرات محصولات کشاورزی/ « مه‌ولات » به عنوان شهرستان پایلوت در کشور در حوزه شناسنامه ‌دار کردن باغات کشاورزی قرار گیرد

 

معاون امور باغبانی وزارت جهاد كشاورزی: میزان درآمد حاصل از درآمد صادرات محصولاتی کشاورزی ۶ میلیارد دلار است که مبلغ یک میلیارد دلار آن مختص صادرات پسته است و با توجه به اینکه « شهرستان مه‌ولات » قطب تولید پسته در استان خراسان‌رضوی است، پیشنهاد می‌کنم به عنوان شهرستان پایلوت کشور در حوزه شناسنامه‌دار کردن باغات انتخاب شود.

 

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در این مراسم با اشاره به اینکه ما در وزارت جهاد کشاورزی که مسئولیت امنیت غذایی و سفره مردم را عهده‌دار است و در شرایط سخت تحریم و تغییر اقلیم که شاهد آن هستیم، مسئول تأمین غذای ۹۰ میلیون نفر هستیم، اظهار کرد: خوشبختانه با همت بلند کشاورزان با افتخار می‌توانیم اعلام کنیم که علاوه بر تامین غذای هموطنان عزیز، تولید مازاد بر مصرف داریم و ۶ میلیارد دلار حاصل درآمد صادرات محصولات کشاورزی است.

 

محمد مهدی برومندی با بیان اینکه از این مبلغ، ۳ میلیارد دلار مربوط به محصولات باغی و یک میلیارد دلار نیز مربوط به محصول پسته است، ادامه داد: سیاست‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی پایداری تولید است و با توجه به تغییر اقلیم که شاهد آن هستیم، نیاز است که در تولید و روش‌های تولید و باغداری تجدید نظر شود.

 

وی ادامه داد: ۱۳ درصد پسته کشور به اتحادیه اروپا صادر می‌شود و اگر می‌خواهیم در بازار تجارت جهانی باقی بمانیم، باید کار اساسی انجام دهیم و به سمت کار دانش‌بنیان و دانش‌محور حرکت کرده و الزامات جهانی را در خصوص صادرات رعایت کنیم تا سهم بیشتری در حوزه صادرات داشته باشیم.

 

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی مه‌ولات با تاکید بر اینکه پیشنهاد می‌کنیم شهرستان مه‌ولات به عنوان شهرستان پایلوت کشور در خصوص شناسنامه‌دار کردن باغات انتخاب شود تا شناسه تولید روی این محصول داشته باشیم و نام « پسته مه‌ولات » در جهان شناخته‌ شود، خاطرنشان کرد: تحویل نهال باکیفیت، نگاه دانش محور داشتن و توجه به باغداری مدرن با استفاده از روش نوین آبیاری که با توجه کمبود آب که شاهد آن هستیم، از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی در دستور کار قرار دارد.

 

 

توسعه پایدار پسته یک ضرورت انکارناپذیر است

 

 

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی در حاشیه برگزاری دومین جشنواره ملی پسته مه‌ولات در گفت‌وگو با « اخبار مه‌ولات » اظهار کرد: پسته به عنوان محصول راهبردی و ارزآور نقش مهمی در اقتصاد و حفظ اشتغال استان و کشور دارد و به همین دلیل سطح زیر کشت آن در سطح استان به سرعت در حال افزایش می باشد.

 

مسعود نجفی افزود: در شرایط فعلی و به منظور کاهش فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم، دستیابی به توسعه پایدار پسته یک ضرورت انکارناپذیر است.

 

وی ادامه داد: اگر چه اقدامات سال‌های اخیر امید بخش بوده اما حجم نیازها و فرصت‌های پیش رو برای پایدارسازی و کاهش هزینه‌های تولید و به طور کلی افزایش بهره‌وری این محصول فراتر از اقدامات موجود است.

 

نجفی گفت: سوابق درخشان صنعت پسته کشور مسئولیت ما را در بهبود شرایط آن و تقویت زنجیره ارزش پسته از مزرعه تا سفره سنگین می‌کند و دستیابی به این مهم و تداوم آن جز با مشارکت همکاری و تعامل بین تشکل های مرتبط و نفوذ دانش در مزرعه میسر نخواهد بود.

 

وی افزود: برای مهیا نمودن زمینه توسعه پایدار کشت و تولید پسته افزایش عملکرد، بهبود کارایی مصرف آب، بهره‌وری نهاده‌ها، کاهش هزینه‌های تولید و انتقال فناوری و پژوهش‌های کاربردی از راهبردهای اساسی است که انتظار می‌رود در استان در دستور کار قرار گیرد.

 

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌رضوی در پایان خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی با هدف انتقال دانش به بهره‌برداران یکی از بهترین ایستگاه‌های تحقیقاتی خود با حدود ۲۰ هکتار باغات با ارقام و گونه های مختلف در اختیار بهره برداران، کارشناسان و متخصصان قرار داده است تا کشاورزان بتوانند نتایج کاربردی خود را در جهت افزایش بهره‌وری اقدام نمایند.

 

 

برای اولین بار در کشور، میزهای محصول کشاورزی در خراسان‌رضوی ایجاد شد

 

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی: جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی برای اولین بار در سطح کشور اقدام به راه‌اندازی میزهای محصول کشاورزی کرد که این اقدام نقش بسزایی در تدوین اسناد تحول کشاورزی دارد.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی در دومین جشنواره ملی پسته مه‌ولات، با اشاره به اینکه در راستای افزایش راندمان تولید ۱۷ میز محصول در استان راه‌اندازی کرده‌ایم، افزود: یکی دیگر از برنامه‌هایی که در دستور جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی است، ایجاد زیست بوم مستقل برای هر محصول است.

 

غلامرضا قنبری افزود: جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی برای اولین در سطح کشور اقدام به راه‌اندازی سایت و ایجاد میزهای محصول کشاورزی کرده است که این امر نقش بسزایی در تدوین اسناد تحول کشاورزی شهرستان‌ها دارد.

 

وی با اشاره به اینکه یکی از دیگر برنامه‌های جهاد کشاورزی اختصاص پلن « برنامه » کشاوزی مناسب با اقلیم منطقه است، افزود: از دیگر برنامه‌های جهاد کشاورزی، راه‌اندازی تعاونی اختصاصی هر محصول است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در پایان خاطرنشان کرد: در راستای رشد و توسعه کشاورزی تا آبان ماه سال جاری ۱۲ بارانداز در سطح استان راه‌اندازی خواهد شد.

 

 

حضور جمعی از فعالان حوزه گردشگری خراسان‌رضوی در دومین جشنواره ملی پسته مه‌ولات

 

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مه‌ولات در تشریح این خبر اظهار کرد: ۴۳ نفر از فعالان حوزه گردشگری خراسان‌رضوی شامل جمعی از مدیران دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان، راهنما‌های تورهای گردشگری، مدیران هتل‌ها و چند تن از اصحاب رسانه استان در سفری یک روزه خود، در دومین جشنواره ملی پسته مه‌ولات حضور پیدا کردند.

 

جلیل صدقی افزود: بازدید از باغات پسته، حضور در ترمینال‌های ضبط پسته و بازدید از نقاط تاریخی شهر فیض‌آباد مه‌ولات از دیگر برنامه‌های تور فعالان حوزه گردشگری استان در مه‌ولات بود.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مه‌ولات در پایان با تاکید بر اینکه هدف از برگزاری این تور معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری مه‌ولات بود، خاطرنشان کرد: با عنایت به اینکه شهرستان مه‌ولات قطب کشاورزی خراسان‌رضوی است، توجه به ظرفیت‌های گردشگری حوزه کشاورزی از جمله مهم‌ترین مواردی است که در دستور کار این مجموعه قرار دارد.

 

 

گفتنی‌است سخنرانی امام جمعه مه‌ولات، سخنرانی نمایندگان کشاورزان، سخنرانی رئیس سازمان بورس، سخنرانی رئیس بانک کشاورزی استان، اجرای نمایش با موضوع جهاد کشاورزی، پخش کلیپ با محوریت آشنایی با کشاورزی مه‌ولات، رونمایی تمبر یادبود دومین جشنواره ملی پسته مه ولات و تقدیر از حامیان برگزاری جشنواره از دیگر برنامه‌های دومین جشنواره ملی پسته مه‌ولات بود.

 

شایان ذکر است همزمان با برگزاری دومین جشنواره ملی پسته مه‌ولات، نمایشگاه تخصصی کشاورزی متشکل از ۷۵ غرفه و با حضور جمعی از فعالان حوزه کشاورزی ۶ استان کرمان، مازندران، شیراز، خراسان‌شمالی، خراسان‌جنوبی و خراسان‌رضوی از ۵ الی ۷ مهر ماه ۱۴۰۲ در محل باغ تالار ملک فیض‌آباد مه‌ولات برگزار شد.

 

 

انتهای پیام//

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.